Proces szacowania wartości spółki to częsty proceder, który w biznesie może przydać się w wielu sytuacjach. W zależności od tego, jaki jest cel wyceny, dobiera się stosowne metody, dzięki którym wycena przedsiębiorstwa może być traktowana jako obiektywny i rzetelnie przygotowany dokument. Jednym z najpowszechniejszych powodów wyceny przedsiębiorstwa jest sprzedaż firmy.
Czym jest wycena przedsiębiorstwa?
Wycena przedsiębiorstwa to skomplikowany proces, którego celem jest oszacowanie faktycznej, realnej wartości firmy, uwzględniając zarówno aktywa, jak i pasywa. Na czym polega wycena firmy? Rzetelna, wykonywana przez zespół ekspertów wycena wykonywana jest na podstawie szeregu dokumentów finansowych i niefinansowych, które pozwolą na obiektywną ocenę wartości każdego składnika firmy.
Dlaczego firmy decydują się na wykonanie wyceny swojego biznesu? Powodów może być wiele. Przedsiębiorcy często nie mają świadomości tego, jaki jest finalny efekt ich wieloletniego starania związanego z rozwojem marki. W takim wypadku ciekawość i chęć poznania realnej wartości biznesu powoduje próby wyceny. Taką wycenę, przygotowaną na wewnętrzne potrzeby firmy utworzyć może nasz dział księgowości.
To jednak tylko jeden z powodów, dla których przygotowuje się wycenę przedsiębiorstw. Istnieje szereg zdarzeń, w których taki dokument przedstawia się zewnętrznym podmiotom. Przykładem może być wnioskowanie o kredyt firmowy, postępowanie upadłościowe, a przede wszystkim sprzedaż firmy lub konkretnych składników przedsiębiorstwa.
Kto dokonuje wyceny biznesu?
Proces wyceny naszej firmy w celu sprzedaży biznesu powinien być wykonany przez grono doświadczonych ekspertów dysponujących odpowiednią wiedzą i kompetencjami w tym zakresie. Najczęściej zespoły do spraw wyceny składają się z księgowych i rzeczoznawców majątkowych.
Zespół ten, na podstawie powodów dokonywania wyceny wybiera konkretny sposób wyceny i gromadzi wszelką dokumentację, która dostarcza syntetycznych danych o aktywach i pasywach firmy. Spośród wielu dostępnych modeli wyceny, do szczególnie popularnych zaliczyć można:
- wyceny dochodowe
- wyceny porównawcze
- wyceny majątkowe – skorygowana wycena aktywów netto.
Bardzo istotne jest, by w procesie szacowania wartości netto firmy uczestniczyły osoby z zewnątrz. To pozwoli na przygotowanie obiektywnej oceny, która będzie wiążąca dla podmiotów zewnętrznych, a szczególnie dla instytucji publicznych.
Dlaczego wycena firmy jest tak istotna podczas sprzedaży firmy?
Sprzedaż firmy to jeden z najlepszych sposobów na rozwój innych obszarów biznesu, którymi jesteśmy szczególnie zainteresowani. Oferty, które spływają, mogą się jednak różnić między sobą, a przede wszystkim istnieje ryzyko zaakceptowania propozycji, która pod względem cenowym będzie dla nas nierentowna.
Jeśli zatem jesteśmy zainteresowani sprzedażą naszego biznesu, a nie jesteśmy w stanie ocenić, czy proponowana cena jest odpowiednia, warto zwrócić się z pomocą do ekspertów, którzy dokonają wiarygodnej wyceny przedsiębiorstwa. To jedno z najłatwiejszych rozwiązań, by sprzedać owoce naszej ciężkiej pracy za cenę, która będzie dla nas satysfakcjonująca.